Αρχική > Κοινωνία > Στα άκρα η σύγκρουση για τα ευρήματα του μετρό

Στα άκρα η σύγκρουση για τα ευρήματα του μετρό


οντορίκο_06

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΟΥΛΚΑ

Σε σφοδρή δικαστική σύγκρουση μεταλλάσσεται η αμοιβαία συμφωνία που δημοσίως είχαν διακηρύξει το υπουργείο Πολιτισμού, η Αττικό Μετρό ΑΕ και ο δήμος  Θεσσαλονίκης, όσον αφορά στις αρχαιότητες στο σταθμό του μετρό στη συμβολή των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας.

Παρά τις διαβεβαιώσεις για λύση κοινής αποδοχής, που είχαν δοθεί σε πανηγυρικό τόνο στα τέλη Αυγούστου, την παραμονή των εγκαινίων της 78ης ΔΕΘ, έπειτα από ευρεία σύσκεψη στο ΥΜΑ-Θ, οι αστερίσκοι και οι λεπτομέρειες ανέτρεψαν τελικώς το εύθραυστο κλίμα συναίνεσης των αντιμαχομένων πλευρών.

Τι διακυβεύεται

Έτσι, αύριο, Τρίτη, τα νομικά επιτελεία των δύο πόλων αναμετρώνται κατά μέτωπον, ενώπιον της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, με διακύβευμα την επί τόπου  διατήρηση ή την άμεση απομάκρυνση των εξαίρετων βυζαντινών αρχαιοτήτων από το σκάμμα του υπό κατασκευή σταθμού του μετρό.

Στην τριμελή επιτροπή του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ, όπου θα διεξαχθεί η αναμέτρηση, έχει προσφύγει από τις 23 Σεπτεμβρίου το υπουργείο Πολιτισμού ζητώντας να αρθεί η προσωρινή διαταγή που εκδόθηκε στις 23 Ιουλίου και βάσει της οποίας απαγορεύεται μέχρι νεωτέρας η μετακίνηση των αποκαλυφθέντων ευρημάτων.

Παράλληλα, το ΥΠΠΟ επιδιώκει να απορριφθεί η αίτηση αναστολής που έχει καταθέσει ενώπιον του ΣτΕ ο δήμος Θεσσαλονίκης κατά της περιβόητης απόφασης του τέως αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού, Κώστα Τζαβάρα.

Η απόφαση Τζαβάρα

Η αμφισβητούμενη απόφαση, η οποία βασίστηκε σε προηγούμενη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), προβλέπει την απόσπαση των σημαντικότερων αρχαιολογικών ευρημάτων, αλλά και την αποδόμηση των υπόλοιπων αρχιτεκτονικών καταλοίπων που έχουν εντοπιστεί στο χώρο του επίμαχου σταθμού του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης. Υποδεικνύει δε ως τόπο μετεγκατάστασής τους το στρατόπεδο Παύλου Μελά, εκτός των γεωγραφικών ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης, ή οποιοδήποτε άλλο σημείο, χωρίς αυτό να καθορίζεται.

«Θα προστατευτούν!»

Το υπουργείο Πολιτισμού ζητεί να γίνουν αποδεκτά τα αιτήματά του, «προκειμένου να  συνεχιστούν οι εργασίες ενός κοινωφελούς έργου (σ.σ. του μετρό), που άπτεται του δημοσίου συμφέροντος». Υποστηρίζει δε ότι «με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση (σ.σ. του Κ. Τζαβάρα), αλλά και με τις αποφάσεις που θα εκδοθούν, θα προστατευθούν και θα αναδειχθούν οι αποκαλυφθείσες αρχαιότητες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο…».

Το ΥΠΠΟ επιχειρεί να αντικρούσει τους ισχυρισμούς του δήμου Θεσσαλονίκης και, εκτός των άλλων, υποστηρίζει ότι η μεταφορά των βυζαντινών αρχαιοτήτων «είναι  απολύτως αναγκαία για την αρχαιολογική διερεύνηση των υποκείμενων στρωμάτων», όπου αναμένεται να εντοπιστούν αρχαιότητες ρωμαϊκών και ελληνιστικών χρόνων.

«Ήταν τέχνασμα»

«Δεν υπήρξε ποτέ πραγματική συμφωνία για το βυζαντινό σταυροδρόμι της Θεσσαλονίκης και τη διαχείριση του», υποστηρίζει η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, και προσθέτει: «Όλα ήταν ένα επικοινωνιακό τέχνασμα της ηγεσίας του υπουργείου, για να καθησυχάσει τη Θεσσαλονίκη, ενόψει της ΔΕΘ, και να διαβεβαιώσει τους πολίτες της ότι όλα βαίνουν καλώς».

Σύμφωνα με την ίδια, «όλη η ευθύνη της καθυστέρησης ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και στην Αττικό Μετρό, που δε θέλουν να καταργήσουν την υπουργική απόφαση Τζαβάρα. Κύριος οίδε για ποιους λόγους…».

 Ανθρώπινη αλυσίδα

Την παραμονή της κρίσιμης συζήτησης στο ΣτΕ, σήμερα, Δευτέρα, στις 6 μ.μ., ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) διοργανώνει εκδήλωση διαμαρτυρίας και καλεί τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να σχηματίσουν ανθρώπινη αλυσίδα προστασίας των βυζαντινών αρχαιοτήτων στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου. Κύριο αίτημα του ΣΕΑ είναι η αναπομπή του θέματος στο ΚΑΣ.

Στο σημείο μηδέν και πάλι ο διάλογος

Ιδιαίτερη αξία έχει, τέλος, η επισήμανση των Α. Αλεξοπούλου, αναπληρώτριας καθηγήτριας, και Γ. Παπακώστα, καθηγητή, την πρόταση των οποίων για τη διευθέτηση του σταθμού της Βενιζέλου προέκρινε ως προτιμητέα, έναντι άλλων  λύσεων, η κοινή επιτροπή του δήμου Θεσσαλονίκης, του ΑΠΘ, του ΤΕΕ και της Αττικό Μετρό.

Όπως αναφέρουν, η πρόταση συνύπαρξης που υποδεικνύει τώρα η Αττικό Μετρό ΑΕ δεν έχει καμία σχέση με τη δική τους λύση.

«Η πρόταση της Αττικό Μετρό, όπως αυτή μας υποβλήθηκε, ακυρώνει τα συμπεράσματα της κοινής επιτροπής και επαναφέρει το διάλογο στην αρχική φάση του, κατά την οποία είχαν κατατεθεί στο δήμο Θεσσαλονίκης 4 διαφορετικές προτάσεις», σημειώνουν οι δύο επιστήμονες.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:

«Αγγελιοφόρος της Κυριακής«», 6.10.2013

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Γ. Μπουτάρης: «Μας κορόιδεψαν! Εμείς άλλα συμφωνήσαμε…»

Μετρό: «Θέλουν να πούμε “σφάξε με, αγά μου” για τα αρχαία»

Κατηγορίες:Κοινωνία
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Θέλετε κάτι να σχολιάσετε;